Het Verzuimspel
verhalenspel In opdracht van Gemeente Rotterdam
Tijdens de bijeenkomst “Oog voor jou”, gingen professionals die in en om de scholen werken in het primair en voortgezet onderwijs actief bezig met het thema ‘geoorloofd verzuim’. Door middel van het spelen van het verzuimspel werd de aandacht verlegt van ‘verzuim’ naar ‘aanwezigheid’. Het spel is gemaakt aan de hand van een onderzoek rondom verzuim onder jongeren. Tijdens het spel worden de spelers op de proef gesteld met een probleem, een leerling “Sam” komt vaak niet op school opdagen. Ze hebben 5 schooldagen om deze leerling terug naar school te krijgen. Het speelveld is het schoolgebouw, en alle spelers hebben hun eigen rol, zo heb je een mentor, een directeur en een leerkracht. Elke dag maken ze keuzes aan de hand van opgehaalde informatie. Zo proberen ze erachter te komen hoe ze Sam weer terug naar school kunnen laten komen en wat de reden is van haar verzuim. Aan het eind van het spel bouwen de spelers gezamenlijk een nieuwe methode om de aanwezigheid van leerlingen te vergroten.
Samenwerking met Noud Sleumer & Bernhard Lenger voor Foundation We Are Vanuit een eerder ontwerp van Lucandrea Baraldi